sobota 30. března 2013

O zmrzlých kolednících a ledových slepicích

Přestože ve většině domácností přípravy na koledu budou vrcholit až zítra, u nás na jihu Čech už ji máme za sebou. Tradice velí školou povinným klukům řehtat pravidelně 3x denně od čtvrtka do soboty namísto zvonů, které odletěly do Říma a protože dnešním dnem jim tato služba končí, po posledním brzkém řehtání se vydávají po vsi koledou s pomlázkami, aby si za svou záslužnou práci vyžádali odměnu.

Letos to opravdu neměli lehké - zima se nevzdává, sněhu je spousta a ledový vítr tomu ještě sekunduje. Než kluci v 5 ráno, v poledne a ve 4 hodiny navečer obejdou poctivě celou ves, trvá jim to téměř 1,5 hodiny. Není divu, že pak vždycky všichni rádi přiběhli domů a s hrnkem horkého kakaa rozmrzali u topení nebo krbu.

A aby to u nás návštěvníci nebo noví přistěhovalci neměli tak jednoduché, dodám ještě jednu radu: nedáváme koledníkům vařená, obarvená vajíčka. Podle tradice dostávají syrová. (Ono to má hlavu a patu, vždyť která domácnost se po Velikonocích nepotýká s "nerudovským" problémem typu "kam s ním?" - tentokrát ale ve smyslu "co ještě uděláme s tolika vařenými vajíčky?". Naši předci vejce jistě původně nebarvili a každá domácnost může snadno ta syrová zužitkovat dle vlastního uvážení. Za tuhle část tradice jsem obzvlášť vděčná.)

Protože bydlíme na konci vsi a vím dobře, že k našim dveřím dorazí koledníci už unavení a hladoví okolo poledne, mám pro ně vždycky nachystány nejen vejce, ale i něco malého na zub. Však se už naučili a i den dopředu, když míjí ve vzorném zástupu s kolovraty náš dům, se ujišťují, jestli jim zase upeču něco dobrého! :)
Jasně, že upeču! Počítám s tím! ;)
Letos jsem se nechala inspirovat mrazivým počasím a tradiční oblíbené jablečné mufiny jsem vylepšila...obarvila jsem těsto potravinářskou barvou na modro. Pak už jsem jen doladila zdobení - na vršek každého bochánku jsem dala "čepici" z bílé citronové polevy a do zbytečku jsem vmíchala ještě trochu barvy. Udělat párátkem vločky/hvězdičky už bylo dílem okamžiku. A tady je máte...focené opravdu na sněhu:


A detail - opravdu byly modré skrz naskrz! :)



A zmínka o ledových slepicích? Ta se vztahuje k mým letošním dekoracím... Nějak mě to širiširé bílo kolem neinspirovalo k veselým svěžím barvám a vznikly 4 závěsné slépky. Monochromatické. Díky absenci barev krásně vynikne reliéf vytvořený pomocí embosovací kapsy (a zdůrazněný použitím embosovacího prášku) a různé odstíny a textury použitých přízdob: staré knoflíky po babičce, skleněné korálky a kapky, bílé průchodky a starobronzové komponenty.





Ať už máte po koledě nebo se teprve chystáte, přeji všem krásné velikonoční dny bez ohledu na rozmary počasí! :)

5 komentářů:

  1. Tradici s řehtačkami jsem zažila u mé tety, kdysi dávno. Je to fajn pocit, že v dnešní době se tradice dodržuje a to i vzdor nevlídnému počasí. Modré mufinky jsou bezva nápad :-) a vtipná fotka s drobečky.... Monochromatické slepičky se povedly a přestože se zima nechce vzdát, větvičky už raší.... :-)Hezké Velikonoce

    OdpovědětVymazat
  2. ...moje milované slepičky...v bílé vypadají nádherně! A modré sladkosti mě dostaly, to bylo asi velké překvápko pro koledníky.
    Přeji příjemné svátky!

    OdpovědětVymazat
  3. Šmoulí mufiny byly určitě překvapením pro koledníky. Já osobně Velikonoce moc nedržím, protože jsem pokaždé v práci. A letos tuplem, venku to vypadá spíš na Vánoce. A slepičky jsou úžasné. Hezké Velikonoce

    OdpovědětVymazat
  4. Modré mufiny jsou úžasné a monochromatické slepice parádní. Krásně ladí Ti s počasím :-)

    OdpovědětVymazat