středa 21. srpna 2013

Liberecké výsledky

V minulém blogu jsem naťukla náplň posledního víkendu - víkendu "pracovního", příjemného, přátelského.
Protože se mnou jela i moje dcera Tereza, rozhodla jsem se neošidit ji, nás (a snad i vás ;)...) o výsledky našeho snažení.

Za pátek a sobotu dopoledne máme s Terkou "áčko" - utekly nám ukázky barvení papírů několika technikami. Byla to příprava na sobotní odpoledne, jehož jsme se již účastnily. Tématem byla práce na plátno stylem mixed media, což ve volném překladu znamená kombinací různých technik a materiálů. Je to cesta, během níž můžete sáhnout takřka po čemkoliv, kde neexistují předem dané hranice a která může být objevná, zajímavá, poučná, ale i vedoucí do slepé uličky. Hodně záleží na tom, kdo se po ní pustí.
Máte-li možnost pozorovat při práci někoho zkušeného (např. Olgu), vypadá to velice jednoduše - prostě tu máznete, tu použijete sprej, tu otisknete razítko, přilepíte kousek čehosi, dobarvíte tu a tam...a je hotovo!
Jenže všechno má háček! Ono totiž všechno vypadá lehce, dělá-li to někdo, kdo to umí. :) Stará známá pravda, že? ;) U téhle techniky víc než kdy jindy platí, že je třeba mít alespoň základní povědomost o materiálech a pomůckách (co a jak použít, co lze smíchat, jak spolu jednotlivé chemikálie reagují, co použít dříve a co později např. s ohledem na permanenci, co jak dlouho a kdy schne...). Jistě je užitečné znát zákonitosti rozvržení plochy a prostoru - něco málo o zlatém řezu, vyvážené kompozici, světlu a stínu. Napůl vyhráno mají ti, kdo mají výtvarný cit a snoubí-li se se zkušenostmi, pak začíná ten správný koncert.
Tímhle vším ale nechci nikoho odradit - jen se snažím naznačit, že i tady, stejně jako všude, platí, že člověk se pořád má co učit a nic nejde samo od sebe.

Ale dost teorie - pojďme se podívat na fotky.
Začnu koláží, kterou mi poslala Olga - díky! (Ona je prostě neuvěřitelná - zvládala lektorovat, vysvětlovat, pomáhat, sama pracovat na zadáních a ještě fotit...a při tom všem neztrácela dobrou náladu). Koláž obsahuje průřez naším pobytem v Liberci od příjezdu (pohotová reportérka zachytila i tohle) přes rozpracované plátno až po výsledné práce.

Sobotní práci jsem už naznačila - dostaly jsme čtvercové (20 x 20) nebo obdélníkové plátno vypnuté na rámu, našepsované. Protože jsme neměly k dispozici vlastnoručně dekorované papíry, sáhly jsme s Terezou po gessu a špachtlích, barvách ve speji a maskách. Tereza použila pro vytvoření pozadí texturu koleček/bublin a přes ni po usušení nastříkala pomocí šablony subtilní motiv travin a motýlů.


Od začátku měla v hlavě motiv rybníka a vážek, takže pro velké vážky pak sáhla do mé "domácí přípravy" (vážky z hmoty Scupley podle téhle kovové krasavice dobarvila již zmíněnými spreji a napatinovala pomocí Inka Gold) a do Lenčina mobilního obchodu pro kovové komponenty ve tvaru miniaturních vážek a pro samolepící kamínky(díky, Lenko).

V horní části plátna si pak vyhrála s natištěnými, vybarvenými a vystřiženými otisky razítek, která zase doplnila samolepícími kamínky.



A tady je výsledek:



Výčet mých použitých pomůcek a materiálů bude dost podobný (ne nadarmo jsme doma balily společně ;)...) - použila jsem gesso, Dylusions spreje, razítkovala jsem černým StazOnem, dokreslovala fixem a Inka Gold jsem také uplatnila. Protože dávám před plochou přednost prostoru, otočila jsem rámeček s plátnem opačně a využila jeho hloubky. Stejně jako Tereza jsem použila tvary předvyrobené ze Sculpey a dobarvila je podle potřeby (lehčená Sculpey má jednu výbornou vlastnost: i po vytvrzení teplem je měkká natolik, že se dá poměrně snadno opracovávat nůžkami, nožem či řezákem).





Celou kompozici jsem pak doplnila z papíru vytřiženými písmeny podle šablony Tima Holtze.


V neděli dopoledne nám Olga přichystala bleskovou soutěž - naším úkolem bylo vytvořit visačku za použití vlastnoručně nazdobených papírů a dodržet tři podmínky: použít motiv motýla, květiny a plastického obličeje.
Ha, podmínky! Můj kámen úrazu. S tím mám vždycky problém...nezklamala jsem ani tentokrát. Ale to předbíhám - ještě chvíli vydržte! ;)

Tereza vyřešila problém po svém: motýl vznikl jako 2 v 1 - vlastnoručně nabarvila bílou rozetku a vytvarovala z ní motýlí křídla. Přidala hlavičku a z drátku stočila tykadla. Květy vytvořila z koleček papíru různé velikosti, které pomačkala a opatinovala. Jako středy využila maličké papírové kytičky - o ty připravila velkorysou Lenku (ještě jednou díky!).Vše připevnila drátky a lepidlem na zelenou visačku, do spodní části pak ještě fixem dokreslila listy a vybarvila je akvarelovými pastelkami.



Moje visačka je z kartonu. Přemýšlela jsem, jak to udělat, abych opravdu dodržela podmínku mnou barveného papíru...když tu mi pohled padl na noviny, na nichž jsme předešlý den stříkaly plátna. No jistě! Samy jsme ho obarvily! :) Natrhala jsem noviny na kousky a pomocí lepidla svou visačku "obalila". Na jednom místě byl dokonce jasně zřetelný motiv motýla - zajásala jsem, další podmínka splněná. Hurá! (nakonec jsem ještě pár motýlů přeci jen natiskla  a nalepila, aby tomu jednomu nebylo smutno...)




Další podmínkou bylo využití obličeje...nabarvila jsem jej kontrastní světle zelenou barvou a fixem přidala na jednu stranu obličeje "tetování".


Jeden okraj mé prostorové visačky je zdůrazněn puntíkovanou washi páskou. Washi s jinými dekory jsou použity na obou visačkách namísto stužek.
Slova "LIVE, LAUGH, LOVE" jsou otisky razítek vystřižené, nalepené a doplněné o drátkové spirály (= zbytky po papírových kytičkách...všechno se dá nějak využít ;)...).

A právě v tu chvíli jsem s hrůzou zjistila, že ačkoliv podmínky byly JEN  tři, dokázala jsem na jednu zapomenout - na květinu! Trochu jsem se trápila - nikam se mi totiž nehodily... Nakonec jsem to vyřešila stylizovanými květinami kreslenými fixem a pro případ, že by mi moje "spíšetraviny" nebyly uznány, zachránila mě Lenka jednou černou papírovou růžičkou v horní části visačky... (světlé "cancoury" jsou ustřižené z usušeného (původně) vlhčeného dětského kapesníčku používaného k utírání rukou při sprejování předešlý den - ať žije recyklace!)
Hotovo: 

Závěrem: moc jsme si to s Terezou užily a bavilo nás to! :)

PS: Nezapomeňte mrknout na blog k Ole, Lence a taky Pettie popsala ve svém příspěvku tenhle povedený víkend.


15 komentářů:

  1. Péťo, parádní kousky, super.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Martino. Vážím si toho. :)

      Vymazat
  2. Awesome work!!!! Love the rich colour!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Thanx a lot! I like spying on your blog as well... ;)

      Vymazat
  3. Nádherný, dokonalý... a to otočení rámečku geniální!!! Moc se mi líbí i Terezčiny obrázky, vypadají jak od hodně zkušeného dospěláka! Hlavně naživo bylo všechno mnohem hezčí :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Jitko. Slečna dcera se mi nafoukne, až to bude číst. ;) Je fajn, když děti dělají něco s námi a navíc rády. :)
      PS: Těším se na Tvůj blog! :)

      Vymazat
  4. Péťo, moc díky za osvětu ohledně kombinovaných technik...shrnula jsi to jasně stručně. Ano, je to vyšší dívčí, vyžaduje výtvarné cítění, vysokou kreativitu, hravost, znalost technik a zkušenosti...rozhodně se k tomu nedá přistupovat mechanicky ve stylu "něco tam napatlám a kdyžtak to přepatlám"...ve výsledku se to vždycky pozná. Ale cvičit se dá a nejdůležitější je chtít.
    Jsem ráda za tvůj originální přístup, je vždycky pro všechny přínosné vidět různé možnosti zpracování. A Terka opravdu byla přímo zjevením, ...jablko nepadá daleko od stromu :-). Zaslouží si poplácání po zádech, skvělý výkon.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! A Tereze vyřídím - pochvala od Tebe bude největší metál! :)

      Vymazat
  5. Odpovědi
    1. Díky, Danko. :) Však taky přilož ruku k dílu a pochlub se! ;)

      Vymazat
  6. Skvěle shrnuto a napsáno! Máte to holky moooc krásné!

    OdpovědětVymazat