sobota 13. srpna 2016

Hodinky pro Leonarda

Když jsem se v květnu smířila s tím, že tentokrát si zkrátka musím víkendové inspirační setkání nechat ujít, byla jsem pevně rozhodnutá to nějak časem dohnat. Tento rok padla volba na dalšího z velikánů světového umění a nebyl jím nikdo menší než sám Leonardo da Vinci. Osoba obdivuhodná a obdivovaná, zčásti dodnes tajemná. Právě díky němu vzniklo sousloví renesanční osobnost. Přečetla jsem na téma jeho práce a života už poměrně hodně knih, shlédla nespočet dokumentů a stále nacházím další a další fakta. Možná právě díky propojení umění a vědy je pro mě Leonardo da Vinci tak zajímavý.

Jako už tradičně vznikl během víkendu exponát na téma ,,Hodinky pro...". (Je příznačné, že první kapesní hodinky byly vytvořeny někdy okolo roku 1500.) V této výzvě jde o to využít a zajímavě zpracovat myšlenku, motiv, barevnost...cokoliv, co máte s autorem, jeho dílem či životem nějak spojeno.
A právě hodinky vám dnes nabídnu jako první.
Ze silného kartonu jsem si vyřezala základ a slepila jsem jednotlivé vrstvy k sobě. Po zaschnutí jsem celé hodinky natřela vrstvou gessa a nechala opět důkladně zaschnout.
Tentokrát budou hodinky velice střídmě zdobené, důvody jsou dva: jednak byl dle mého názoru da Vinci i přes své umělecké mistrovství pragmatik a kromě toho jsem se těšila na použití/vyzkoušení nových krakelovacích barev, které jsem si přivezla ze své cesty do Dánska. Krakelovací barvy už samy o sobě vytvoří nejen překrásnou plastickou strukturu, ale i obrovské množství barevně zajímavých detailů díky prosvítání barvy podkladu v trhlinkách, i díky hře světla a stínu na povrchu barvy. Já jsem navíc využila barev s metalickým leskem...to už je, uznejte, spousta zdobení sama o sobě. Tedy v hlavní roli kombinace tyrkysové a bronzové...


Jediným použitým ,,davinciovským" motivem jsou jeho typická křídla ze skicy jednoho z létajících strojů. Jedná se o otisk razítka na lesklý papír, na který jsem předtím náhodně použila barevně ladící odstíny alkoholových inkoustů. Motiv jsem vystřihla, dokreslila metalickou gelovkou a vlepila do boků hodinek.


Dlouho jsem přemýšlela, zda do vnitřní kruhové části použiji obrázek některého da Vinciho díla...nabízí se Mona Lisa nebo jeho autoportrét... Nakonec jsem ale zvolila něco úplně jiného - citát, jehož autora bohužel neznám. Vsadila jsem na svou momentální náladu a do středu hodinek postupně vlepila slova "Enjoy today, live for tomorrow and dream for the future" (Užívej si dneška, žij pro zítřek a sni o budoucnosti.). Celou kruhovou výseč jsem pak doslova zalila vrstvou lepidla a do ní nasypala zlatavé mikrokuličky tak, aby jich bylo více po okrajích a text uprostřed byl stále čitelný. (Následně jsem zjistila jak složité je tuto část nějak rozumně vyfotit...světlo pohrávající si mezi drobnými kuličkami dělá své :) ...)




Jedinými vpravdě trojrozměrnými ozdobami jsou jen jednoduše nalepené kovové knoflíky a druky. Liniový vzor na obvodu těla hodinek obstaralo do tuše namočené klasické perko.



A víc nic. Takhle zůstanou. Jsem s nimi spokojená. :)
Další tvoření na téma renesační osobnosti Leonarda da Vinci? Zas příště, nezavěšujte... ;)

PS: Určitě mrkněte i na blog k Olze, najdete tam zas jiné pojetí.

1 komentář:

  1. Krakelovaný povrch vypadá velice zajímavě, určitě bude stát za živé prozkoumání...a líbí se mi barevnost.

    OdpovědětVymazat